[pic=659_1272638067.jpg]Het invullen van uw belastingaangifte op papier is dit jaar opnieuw wat complexer geworden. U moet niet alleen de bedragen, maar ook de codes invullen op uw aangifteformulier. Een goede reden om over te schakelen op een elektronische aangifte.De overgrote meerderheid van de belastingplichtigen kan zijn aangifte via www.taxonweb.be indienen. Enkel voor de aangifte van een belastingplichtige die in 2009 is overleden of als u in 2009 weduwnaar of weduwe werd, hebt u geen keuze en bent u aangewezen op papier.Voor de eerste keerOm uw belastingaangifte elektronisch in te dienen, moet u toegang hebben tot uw TaxBox. Die is strikt persoonlijk en laat u toe uw aangifte in te vullen, te wijzigen, te bewaren en in te dienen. U krijgt toegang tot die beveiligde site met een elektronische identiteitskaart of met een token.Gebruik uw identiteitskaartWilt u werken met uw elektronische identiteitskaart? Dan moet u over een kaartlezer en over de nodige software beschikken. Die software kan u installeren via de site http://eid.belgium.be.U moet ook de pincode van uw elektronische identiteitskaart kennen om in te loggen.Hebt u geen elektronische identiteitskaart of kaartlezer? Dan kunt u toegang krijgen met een gebruikersnaam, paswoord en token. Een token is een strikt persoonlijke kaart waarop 24 codes gedrukt zijn. Om zo’n token te krijgen moet u zich eerst registreren op www.taxonweb.be. In de linkerkolom klikt u op ‘Token aanvragen’ en daarna op ‘Zich inschrijven’. Dan komt u terecht op de pagina waarop u zich kan laten registreren en doorloopt u alle stappen. Uw identiteit wordt nagegaan aan de hand van uw rijksregisternummer, het nummer van uw identiteitskaart en uw SIS-kaart. Daarna wordt uw e-mailadres geverifieerd. U krijgt dan een mail van het federale portaal met een link naar de site waarbij u uw aangemaakt paswoord moet invullen om uw inschrijving te voltooien en om uw token aan te vragen. De lijst met uw persoonlijke codes wordt dan binnen de 10 werkdagen vanaf de aanvraag per post toegestuurd. Vraag daarom uw token tijdig aan. De aanvraag van een gebruikersnaam, paswoord en token is vrijblijvend. Het verplicht u niet uw aangifte elektronisch in te dienen. U kunt zelfs uw TaxBox bezoeken en er toch voor kiezen uw aangifte op papier in te vullen.U gebruikte Tax-on-web alVulde u al eerder uw belastingaangifte via Tax-on-web in? Dan hoeft u zich niet opnieuw in te schrijven. Uw oude codes blijven geldig. Bent u die verloren, dan moet u een nieuw token aanvragen via Tax-on-web.Gehuwden en samenwonenden?Bent u gehuwd of wettelijk samenwonend, dan moet u in principe een gezamenlijke aangifte indienen. Dat doet u via dezelfde TaxBox. U en uw partner moeten elk over een elektronische identiteitskaart en een kaartlezer of over een gebruikersnaam, een paswoord en een lijst met persoonlijke codes (token) beschikken. Wijzigt uw partner de gegevens die u eerder invulde en goedkeurde, dan moet u opnieuw de aangifte onderschrijven.Is uw aangifte wel toegekomen?Voor u de aangifte kan verzenden, moet de inhoud worden gevalideerd. Een automatische validatie gebeurt als u de knop ‘Bevestigen voor verzending’ gebruikt. Dat lukt alleen als in de aangifte geen enkele (logische) fout is geslopen. Wanneer uw aangifte definitief is ingediend, vindt u op de pagina ‘Bevestiging van neerlegging’ de datum en het uur van ontvangst en het bevestigingsnummer.Copyright© De TIJD/Netto, www.tijd.be